fredag 4 december 2015

Dopförberedelser och dopet

Hade en tid fundera lite på att vart vi ska ha dopet så att vi rymms för ett hemma dop sku vi inte iallafall kunna ha när vi blev ca.30 st personer. Nå som tur så hade cafe ankaret ledigt sina utrymmen och jag reserverade det för oss. Var på måndagen den 16.11 och så noggrannare hur utrymmena såg ut och vad där allt fanns färdigt och vad vi behövde ta med oss dit och så fick jag också nyckeln meddessamma.

På onsdagen kom prästen hem till oss och det gick helt okej. Hade väntat mig att prästen mer berättar och förklarar hur dopet kommer gå till men fick själv fråga att hur brukar de göras o si o så. Och sade flera gånger att när det är vårt första dop som vi har och vi har bara varit nu som vuxna på ett dop tidigare så man vet inte så mycket vad som sker på ett dop. Nå som tur blev vi lite klokare :D

På fredagen skjussade jag min syster på sin sista praktik till sibbo och efter det så åkte vi och handla med mamma ingredienserna till smörgåstårtan. Vi gjorde tillsammans en räksmörgåstårta som blev väldigt god enligt mig. Lillusens ena gumor gjorde en skinksmörgåstårta och M:s ena syster gjorde två st fyll kakor, M:s pappas kvinna bakade örfilar och min gumor bakade russinkex.

Var väldigt nöjd på lördagen med allt som hade lagats gott var de.Vi dekorerade bordena med samma löparen och ljusburkar som vi hade på vårt bröllop.

På dopbordet hade vi min mommos kristall skål och mammas kristallvas och min ljusstake och M:s släkts bordduk som alla barnbarnens namn är broderade i. Vi använde vår dopklänning som både jag och mina syskon har haft men också min mamma har haft den.

Dopet gick bra vår flicka blev och heta Elin Christina Maria, christina är från M:s mammas namn och maria är min släkts andra namn, elin var det namn som M sade först och det tyckte vi båda om så det gick lätt att komma överens om :) Nu är det skönt att inte behöva hålla hennes namn i hemlighet mera för släkten, men endå lite konstigt när man inte är van att höra andra tala om Elin :D





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar